قطعا شما هم پیش آمده که روزی حداقل ۲ یا چند بار، تبلیغاتی را بر روی صفحه گوشی موبایل خود دیده اید . این تبلیغات به صورت «اعلان» (Notification) ظاهر میشوند وبه تبلیغات پوش نوتیفیکیشن موسوم هستند. نوتیفیکیشنها به طور معمول از طریق اپلیکیشن یا سایتها ارسال میشود و شامل اخبار، پیشبینی هوا، تخفیفهای ویژه، پیامهای شبکههای اجتماعی و غیره هستند. در تبلیغات پوش نوتیفیکیشن اما به جای اطلاعات، با تبلیغات روبرو هستیم. در این آموزش یاد میگیریم که تبلیغات پوش نوتیفیکشن چیست و چگونه آنها را در فرآیندهای بازاریابی خود بهکار بگیریم.
«تبلیغات پوش نوتیفیکیشن» یا «تبلیغات پوش» (Push Advertising) روشی برای نمایش محتوای تبلیغاتی است. در این روش، تبلیغات به طور مستقیم بر روی دستگاه کاربر نمایش داده میشود. از زمان آغاز تا امروز، تبلیغات پوش نوتیفیکیشن یکی از جذابترین روشهای تبلیغاتی است که در دیجیتال مارکتینگ مورد استفاده قرار میگیرد. این نوع از تبلیغات، جذابیت و تعامل بالایی را به همراه دارد.
نحوه عملکرد تبلیغات پوش نوتیفیکیشن چگونه است؟
عملکرد این نوع از تبلیغات بسیار ساده است. کاربران باید دریافت این نوع تبلیغات را از وبسایت تایید کنند. به طور معمول زمانی که با استفاده از مرورگر خود از صفحهای بازدید میکنید، در بالای صفحه از شما پرسیده میشود که آیا تمایل به دریافت اخبار و اطلاعات دارید یا خیر. به این ترتیب، دریافت این نوع تبلیغات را تایید میکنید. در ادامه، تبلیغات در دستگاههای کاربر نمایش داده میشود.
از آنجایی که دریافت این نوع از تبلیغات، به تایید کاربر نیاز دارد، تبلیغاتی «بر پایه اشتراک» (Subscription Based) شناخته میشوند. با این کار، مخاطب از قبل تمایل خود را برای دریافت اطلاعات نشان میدهد و به همین دلیل، این افراد تمایل بیشتری برای پیشنهادات دیجیتال خواهند داشت و عملکرد تبلیغات نیز بهتر خواهد بود.
نکته جذاب دیگری که در تبلیغات پوش نوتیفیکیشن باید در نظر بگیریم این است که، در این روش تبلیغات هدفمند، کاربران حتی زمانی که در اینترنت گشت و گذار نمیکنند نیز این تبلیغات را دریافت میکنند. با لمس یا کلیک بر روی تبلیغات، کاربران به صفحه فرود (Landing) مورد نظر هدایت میشوند.
نکته دیگری که در تبلیغات پوش نوتیفیکیشن باید در نظر گرفت این است که چنین تبلیغاتی میتواند شامل هر نوع کمپین تبلیغاتی شود زیرا ترافیک حاصل از این تبلیغات شامل رباتها نمیشود و همین امر، نرخ تبدیل بالایی را به همراه دارد.
بررسی دقیق تر تبلیغات پوش
حال که تا اینجا میدانیم تبلیغات پوش نوتیفیکیشن چیست و چه مزایایی دارد، بررسی دقیقتری از آن را ارائه میکنیم.
- تبلیغات وب پوش نوتیفیکیشن تبلیغاتی هستند که به جای اپلیکیشن، توسط وبسایت صورت میگیرند. کاربرانی که در موبایل یا کامپیوتر خود بر روی این تبلیغات کلیک کنند، در نهایت به صفحه فرود مورد نظر هدایت میشوند.
- این پیامهای تبلیغاتی شامل عکس و متن تبلیغ هستند و کاربران دریافت آنها را از قبل تایید کردهاند.
تبلیغات پوش نوتیفیکیشن به خوبی توسط مرورگرها نیز اجرا میشوند که برخی از این مرورگرها در فهرست زیر آوره شدهاند:
- Chrome
- Firefox
- Safari
- Edge
علاوه بر این، در ویندوز، لینوکس، macOS و اندروید نیز این تبلیغات پوشش داده میشوند. توجه داشته باشید که در گذشته این روش در iOS پشتیبانی نمیشد اما مدتی است که در iOS نیز این روش پشتیبانی میشود.
تبلیغات پوش نوتیفیکیشن وب
با توجه به محدودیتهایی که تبلیغات معمول دارند، تبلیغات پوش نوتیفیکیشن محبوبیت بیشتری پیدا کردهاند. به این نکته توجه داشته باشید که به عنوان مثال، زمانیکه از مرورگر کروم برای وبگردی استفاده میکنید، اگر تبلیغات پوش نوتیفیکیشن برای شما نمایش داده شوند و تا چندین بار نمایش آنها را تایید نکنید، کروم به طور خودکار، سایر تبلیغات را نیز غیرفعال خواهد کرد.
به همین دلیل، نوع دیگری از تبلیغات بنری هم موسوم به تبلیغات وبپوش معرفی شدند تا چنین مشکلی برای شرکتها بوجود نیاید. از آنجایی که تبلیغات وبپوش به طور مستقیم توسط سایت انجام میگیرد و مرورگر در آن نقشی ندارد، شرکتها با مشکل تبلیغات پوش نوتیفیکیشن روبرو نخواهند بود.
چرا باید از تبلیغات پوش نوتیفیکیشن استفاده کنیم؟
تبلیغات پوش نوتیفیکیشن نیز مانند سایر روشهای بازاریابی دیجیتال دارای معایب و مزایایی است اما برخی از مزایای آن به قدری جذاب و کاربردی هستند که این نوع از تبلیغات را به یکی از محبوبترین نوع تبلیغات تبدیل کرده است. مهمترین دلیل را میتوان نرخ کلیک بالا نسبت به سایر روشهای تبلیغاتی ذکر کرد. در ادامه، برخی از دلایل استفاده از پوش نوتیفیکیشن را بیان میکنیم.
- ترافیک با کیفیت و مخاطب حقیقی
- نرخ کلیک بالاتر نسبت به تبلیغات بنری
- نمایش مناسب در دستگاههای مختلف
- القای حس اضطرار
- امکان شخصیسازی
- مدلهای متنوع در پرداخت هزینه تبلیغ
- عدم وجود Adblocker یا مسدودکنندههای تبلیغات
تصویر ساده اما گیرا
اگر یک طراحی پیچیده داشته باشید و آیکون کوچکی را به جای تصویر برای آن در نظر بگیرید تنها موجب سردرگمی او خواهید شد.
به این ترتیب، باید با طراحی مناسب و ایجاد توازن بین عناصر، تبلیغات مناسبی را آماده کنید. برای این کار باید یک تصویر ساده و بدون پیچیدگی را انتخاب کنید که بیانگر موضوع کسب و کار یا تبلیغ شما باشد.
عنوان کوتاه و دقیق
هدف شما این است که کالایی را از طریق صفحهنمایش تلفن همراه به فروش برسانید. بنابراین نیازی به نوشتن یک رمان ادبی یا استفاده از جملات عجیب در متن تبلیغ خود ندارید بلکه باید به طور مستقیم به اصل مطلب اشاره کنید. میتوانید در عنوان، نام برند خود را درج کنید اما روش مناسبتر این است که عنوانی جذاب را برای آن برگزینید. در مورد خدمات نیز باید به همین شکل رفتار کنید. البته روشهای بازاریابی خدمات قدری با روشهای بازاریابی اینترنتی تفاوت دارند که در مباحث قبلی به آنها پرداخته شده است.
توضیحات اثرگذار و خلاقانه
در این بخش، کاربر بعد از مشاهده تصویر و عنوان مناسبی که تهیه کردهاید، کنجکاو میشود که اطلاعات بیشتری راجع به این تبلیغ بدست آورد. به همین دلیل، در ادامه به توضیحات تبلیغ نگاه میکند. این نکته را هم به ذهن بسپارید که فضای کمی در اختیار دارید و کلیک کردن کاربر مهمتر از خواندن متن است. توضیحات تبلیغ، آخرین شانس شما برای فروش کالا در این تبلیغ محسوب میشود.
زمانی که شخصی با تصویر تبلیغ شما درگیر شود، بر روی آن کلیک میکند. عنوان جذاب نیز درصد بیشتری از مخاطبان بالقوه را جذب میکند. در نهایت، افرادی که جذب هیچیک از موارد بالا نشدهاند، برای کنجکاوی بیشتر، متن تبلیغ را مطالعه میکنند.
تعداد کاراکترهایی که در صفحه نمایش داده میشوند، بسته به نوع اپلیکیشن یا مرورگر، متفاوت است. با این وجود، هر قدر توضیحات، کوتاهتر و دقیقتر باشند، بهتر است.
مثال تبلیغات پوش نوتیفیکیشن
در تصویر زیر نمونه مناسبی از تبلیغات پوش نوتیفیکیشن را با ظاهری تابستانی مشاهده میکنید. عنوان و توضیحات را میتوان به صورت زیر ترجمه کرد. البته این ترجمه به صورت لغت به لغت انجام نشده است.
- عنوان: سر هزینه تعطیلات تابستانی چانهزنی کنید.
- توضیحات: پیشنهادات فوقالعاده ما را برای تعطیلات از دست ندهید.
تخفیفها را همین الان مشاهده کنید.
هر سه عنصر اصلی در تبلیغات پوش نوتیفیکیشن در تصویر بالا بهینهسازی شده است. تصویری مناسب و تابستانی داریم و از لغاتی مناسب مانند «چانهزنی»، «پیشنهاد فوقالعاده»، «تخفیف» و همین حالا استفاده شده است. با دقت بیشتر میبینید که از ایموجیها نیز به شکل مناسبی استفاده شده است. پیشتر، نقش ایموجیها را در نحوه نوشتن کپشن اینستاگرام بررسی کردیم که لینک این مطلب در زیر آورده شده است.
برای ترغیب افراد به خرید، راههای مختلفی وجود دارد که یکی از این راهها، در نظر گرفتن کدهای تخفیف است. مثال زیر نمونهای از این تبلیغات است. در این مثال میبینیم که تصویر ارائه شده نیز به شکل مناسبی بیانگر هدف تبلیغ یعنی تخفیف ۱۰ درصدی است.
- عنوان: نام سایت
- توضیحات: از تخفیف ۱۰ درصدی ما برای خرید اول لذت ببرید.
مثال سبد خرید ترک شده
دربسیاری از موارد، مشتری کالایی را انتخاب و به سبد خرید خود اضافه میکند اما با در نهایت، با ترک سبد خرید، کالایی خریداری نمیشود. به مثال زیر توجه کنید.
- عنوان: نام سایت
- توضیح: تیک-تاک، زمان در حال گذر است و به زودی زمان شما تمام میشود. کالاها منتظر شما هستند.
مثال پیشنهاد خرید
پیشنهادات خرید را بر اساس علایق کاربر میتوان تنظیم کرد. نمونهای از این پیشنهادات را در تصویر زیر مشاهده میکنید.
- عنوان: نام سایت
- توضیح: سه دست لباس مشکی رسمی برای شما دستچین شده است.
برای این که به شکل مناسبی، پیشنهادات خرید را برای کاربران خود ارسال کنید باید با مفاهیمی همچون پرسونای مشتری، نقشه سفر مشتری و تبلیغات هدفمند آشنا باشید. به کمک مطالب زیر میتوانید با این مفاهیم آشنا شوید.
مثال بیشفروشی
با استفاده از تکنیک «بیشفروشی» (Upselling) میتوانید «مشتری راغب» (Lead) را به خرید بیشتر تشویق کنید. مثال زیر نمونهای از این روش است. در این مثال، تصویر تبلیغ بیان کننده «ارسال رایگان» است.
- عنوان: نام سایت
- توضیح: با خرید ۵ دلار بیشتر، از امکان ارسال رایگان لذت ببرید.
چگونه تبلیغات پوش نوتیفیکیشن داشته باشیم؟
تا اینجا به خوبی میدانیم که تبلیغات پوش نوتیفیکیشن چیست و با چه اصولی باید آن را تهیه کنیم. نکتهای که باید در تبلیغات پوش نوتیفیکیشن در نظر بگیریم این است که سایت کسب و کار باید شامل گواهینامه SSL باشد. در بیشتر مواقع، اینکه خودتان بخواهید تبلیغات وبپوش داشته باشید قدری دشوار است اما مراحل انجام آن به طور خلاصه در زیر آورده شده است.
- به کمک گواهینامههای «SSL» یا «APN» برای مرورگرهای فایرفاکس و کروم، «Service Workers» اجرا کنید.
- به این ترتیب، مرورگرها، APIهای استانداری را برای نمایش و تایید اعلانهای کاربر فراهم میکنند.
- سپس ارسال تبلیغات پوش نوتیفیکیشن خود را از با اجرای APIها از طریق سیستم پوش در مرورگر انجام دهید.
البته به طور معمول، کسب و کارها به کمک ابزارهای برخی شرکتهای خدمات IT، مراحل بالا را به سادگی انجام میدهند.
مزایا و معایب تبلیغات پوش نوتیفیکیشن
اگر مطلب را تا اینجا مطالعه کرده باشید، به خوبی میدانید که تبلیغات پوش نوتیفیکیشن چیست و در چه مواردی میتوان از آن استفاده کرد. با این وجود هر روشی که برای بازاریابی اینترنتی خود استفاده میکنید شامل مزایای و معایبی است که از جمله وظایف یک دیجیتال مارکتر این است که این مزایا و معایب را به خوبی بشناسد. به همین منظور، در ادامه به بررسی مزایا و معایب تبلیغات پوش نوتیفیکیشن خواهیم پرداخت.
مزیت های تبلیغات پوش نوتیفیکیشن
از زمانی که تبلیغات پوش نوتیفیکیشن در بازاریابی اینترنتی و صنعت تبلیغات مورد استفاده قرار گرفت، عملکرد بسیار بهتری را نسبت به سایر روشها از خود نشان داد. نوع و فرمت تبلیغ، مزایای بسیاری نسبت به تبلیغات بنری و تبلیغات «بازشو» (Pop-up) داشت. طبیعت هشدار دهنده نوتیفیکیشنها در موبایل سبب شد تا متوسط نرخ کلیک (CTR) در این روش بیشتر باشد. علاوه بر این، تنها تبلیغی که کاربر برای آن ثبتنام میکند، این نوع از تبلیغات است و به همین دلیل، تعامل بیشتری را به همراه دارد. در نهایت، مزایای این مدل در ادامه آمده است.
ترافیک حقیقی
بر خلاف سایر روشها که ترافیک غیرطبیعی را به سایت یا صفحه هدف هدایت میکنند، تبلیغات ثبتنامی مانند تبلیغات پوش نوتیفیکیشن کار را برای رباتها دشوار میکند و به این ترتیب، رباتهایی وجود نخواهند داشت که ترافیک غیرطبیعی را ایجاد کنند.
قالبی برای جلب توجه
طبیعت تبلیغات پوش نوتیفیکیشن به گونهای است که بدون ایجاد مزاحمت برای مخاطب، او را از یک رویداد آگاه میکند. تا زمانی که خود کاربر، نمایش تبلیغ را مسدود نکرده باشد، این تبلیغ در صفحه تلفن همراه او نمایش داده میشود. علاوه بر این، عملکرد دستگاه یا نمایش صفحات وب نیز دچار مشکل نمیشود. این نوع از جلب توجه از جمله نکاتی است که تبلیغات پوش نوتیفیکیشن را به یکی از تاثیرگذارترین فرمتهای تبلیغات تبدیل کرده است.
تعامل بیشتر
از آنجایی که پیش از دیدن تبلیغات پوش نوتیفیکیشن، کاربر باید نمایش آنها را تایید کند، کاربرانی که علاقهای به این تبلیغات ندارند، به طور خودکار حذف میشوند. این امر سبب افزایش نرخ کلیک و نرخ تبدیل خواهد شد. بررسیها در سال ۲۰۲۰ نشان میدهد که متوسط نرخ کلیک برای تبلیغات گوگل در حدود ۰/۰۵ درصد و برای تبلیغات پوش نوتیفیکیشن برابر با ۰/۵۸ درصد است. این یعنی تبلیغات پوش نوتیفیکیشن به طور متوسط ۱۰ برابر نرخ کلیک بیشتر نسبت به تبلیغات گوگل دارند.
گستردگی بازدید
این روش از تبلیغات توسط بسیاری از دستگاهها پشتیبانی میشود و محدود به منطقه جغرافیایی خاصی نیست. علاوه بر این، چنین تبلیغاتی را میتوان در هر زمانی به دستگاه کاربر ارسال کرد و نیازی نیست که او حتما در مرورگر مشغول وبگردی باشد. این مورد مزیت عمدهای نسبت به سایر روشهای تبلیغات است چراکه در هر زمان میتوان به مخاطب دسترسی پیدا کرد. همچنین، این امکان وجود دارد که در زمانهای بهینه برای مخاطب هدف تبلیغ ارسال کنید.
هزینه مناسب
هزینه تبلیغات پوش نوتیفیکیشن به طور معمول یا به صورت «تعداد ارسال» یا به صورت «تعداد کلیک» محاسبه میشود. به همین دلیل هزینهای که به ازای این تبلیغ پرداخت میشود، متناسب با مشاهده تبلیغ بوده در نتیجه، کاملا بهینهسازی شده است.
معایب تبلیغات پوش نوتیفیکیشن
تا این بخش به خوبی میدانیم که تبلیغات پوش نوتیفیکیشن چیست و چه مزایایی دارد. اما همانند هر چیز دیگری، این روش تبلیغات نیز نقاط ضعفی دارد. به همین دلیل، پیش از انجام این روش باید با محدودیتها و نقاط ضعف آن نیز آشنا باشیم که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
عدم پشتیبانی در iOS و دستگاههای مک
اصلیترین نقطه ضعف تبلیغات پوش نوتیفیکیشن عدم پشتیبانی برخی از سیستمعاملها از این نوع تبلیغات است. به بیان سادهتر، تبلیغات خود را نمیتواند به دستگاههای اپل ارسال کنید. این امر یعنی بخش بسیار بزرگی از جامعه هدف را از دست میدهید.
البته به کمک فرمت مشابهی به نام «in-page Push» اما با مکانیسم متفاوت میتوانید چنین تبلیغاتی داشته باشید. این مورد در گذشته بیشتر مشاهده میشد اما به تازگی امکان تبلیغات پوش نوتیفیکیشن در دستگاههای اپل فراهم شده اما با این وجود، اپل به طور مشخص موافقت خود را با این روش اعلام نکرده است.
جمعیتشناسی محدود
اطلاعاتی جمعیتشناسی کابران مشترک این تبلیغات را در اختیار نداریم. از جمله این اطلاعات ارزشمند میتوان به سن، جنس و علاقهمندیها اشاره کرد. این امر بدان معنی است که نمیتوان به شکل مناسبی تبلیغات هدفمند انجام داد. البته راههای متفاوتی برای دستهبندی کاربران هدف وجود دارد.
افزایش رقابت
از ابتدای شروع این روش تبلیغات، محبوبیت آن روز به روز بیشتر شده است و شرکتهای مختلفی برای تبلیغ کسب و کار خود از تبلیغات پوش نوتیفیکیشن بهره میگیرند. در نتیجه این اتفاقات، رقابت در این روش افزایش پیدا کرده است. به همین دلیل تعداد تبلیغاتی که بر روی صفحه موبایل ظاهر میشوند نیز افزایش پیدا میکند. در نتیجه، کاربران تمایل کمتری به مشاهده تبلیغات نشان میدهند.
عدم استفاده از لینک مستقیم
میدانید که قالب تبلیغات پوش نوتیفیکیشن چیست و در این قالب، نمیتوان بستر مناسبی را برای ایجاد یک لینک مستقیم فراهم کرد. به عبارت دیگر، این روش زمانی بیشترین تاثیرگذاری را دارد که کاربران به صفحه فرود مناسبی هدایت شوند. این نقطه ضعف باعث میشود کاربر را نتوان به خوبی برای «تبدیل» آماده کرد و این کار باید به کمک صفحات فرود یا «پیشفرود» (Pre-landing) انجام شود.
نحوه ایجاد تبلیغات پوش نوتیفیکیشن اثرگذار
با مطالعه مطلب تا این قسمت به خوبی میدانید که تبلیغات پوش نوتیفیکیشن چیست و چه مزایا و معایبی را شامل میشود. در ادامه راههایی را بیان میکنیم که به کمک آن، تبلیغات پوش نوتیفیکیشن را به شکل اثرگذاری برای کمپین خود داشته باشید.
پیدا کردن پیشنهاد خرید
پیش از آنکه بتوانید کمپینی را راهاندازی کنید باید کالا یا خدماتی برای ارائه و فروش داشته باشید. اگر کسب و کار خود را داشته باشید که این موضوع از قبل حل شده اما ممکن است به صورت «بازاریابی مشارکتی» (Affiliate Marketing) فعالیت داشته باشید. در این حالت باید پیشنهادی را انتخاب کنید که بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشد.
شرکتهای بسیاری هستند که پلتفرمهایی برای افیلیت مارکتینگ دارند و از این طریق، پیشنهادات آنها را میتوانید مورد بررسی قرار دهید. راه دیگر مراجعه به سایتها و یا گزارشهای سالانه آنها است. در این گزارشها معمولا بیشترین کالاهای خریداری شده نمایش داده میشوند.
ایجاد خلاقیتهای سودمند
همانند سایر روشهای تبلیغات، بکارگیری خلاقیت در این روش نیز تاثیر زیادی در موفقیت کمپین تبلیغاتی دارد. به عبارت دیگر، اگر با «قیف فروش» (Sales Funnel) در بازاریابی آشنا باشید، خلاقیت در بالای قیف فروش جای دارد و نبود آن، بسیاری از مشتریان احتمالی را حذف میکند. به همین دلیل، باید با نحوه رصد عملکرد تبلیغات نیز آشنا باشید.
آیکونها و تصاویر
آیکونها و تصاویری که برای تبلیغات پوش نوتیفیکیشن در نظر گرفته میشود، در ایجاد جذابیت اولیه نقش بسیار زیادی دارند. در حقیقت، از عوامل تاثیرگذار بر کلیک کردن کاربر میتوان به تصویر تبلیغ اشاره کرد. تصاویر علاوه بر اینکه باید اعتماد مخاطب را جلب کنند، باید القا کننده حس کنجکاوی و هیجان در کاربر نیز باشند.
پیشنهاد میشود که یک تصویر را با رنگها و شکلهای مختلف مورد استفاده قرار دهید و عملکرد تبلیغ را برای «تبدیل» بسنجید. به یاد داشته باشید که برای جلوگیری از سردرگمی مخاطب، طراحی بسیار سادهای را مدنظر قرار دهید. در مطالب زیر میتوانید اصول یک طراحی مناسب برای تبلیغات را فرا بگیرید.
کپی رایتینگ
فراهم کردن متنی تاثیرگذار در عنوان و توضیحات، هنری است که در «تبلیغنویسی» (Copywriting) مورد توجه قرار میگیرد. با استفاده از یک کپیرایتر میتوانید عنوان و توضیحات مناسبی برای تبلیغات خود تنظیم کنید. در حقیقت تبلیغ شما تنها چند ثانیه فرصت دارد تا کاربر را به کلیک کردن تشویق کند. تمامی این موارد بیان میکنند که عنوان باید واضح، دقیق و مختصر و از همه مهمتر، کنجکاو کننده باشد. همچنین، پیشنهاد میشود برای ایجاد جذابیت بیشتر از ایموجیها در عنوان و توضیحات کمک گرفته شود.
تست A/B
همانطور که گفته شد باید تبلیغات خود را با شکلهای مختلفی امتحان کنید. به طور مثال، دو عکس متفاوت یا دو متن متفاوت را در تبلیغهایی جداگانه مورد استفاده قرار دهید. البته این روش به طور معمول با نام «تست A/B» شناخته میشود. از آنجایی که نمیتوان تعیین کرد کدام روش عملکرد بهتری دارد پیشنهاد میشود که حداقل ۳ تا ۵ کمپین فعال در این حوزه داشته باشید.
با بررسی ترافیک ورودی از کمپینها میتوانید ترافیک مورد نظر را به طرف بهترین کمپین هدایت کنید.
خستگی تبلیغات
«خستگی تبلیغات» (Ad Fatigue) یا «Banner Blindness» به کاهش علاقهمندی مخاطب یا تعامل او با تبلیغ در طول زمان اشاره دارد. به عبارت دیگر، زمانی که شخصی عادت به مشاهده مداوم تبلیغ میکند، احتمال کمتری برای کلیک کردن وجود خواهد داشت. چنین پدیدهای عملکرد تبلیغات را به مرور زمان با مشکل مواجه میکند. برای غلبه بر این مشکل باید عناصر تبلیغ خود را با عناصر جدید جایگزین کنید. این مورد زمانی بیشتر میشود که جامعه هدف کوچکی داشته باشید یا روزانه تبلیغات زیادی را ارسال کنید.
اختصاص بودجه برای آزمایش
پیش از آنکه هر کمپینی را اجرا کنید باید بودجهای مشخص برای آزمودن آن در نظر بگیرید. با این کار میآموزید که چه مقدار هزینه برای اجرای کمپین نیاز دارید. با وجود اینکه شاید چنین کاری در ابتدا دشوار باشد اما از هدررفت هزینههای بسیاری در آینده جلوگیری خواهد کرد.
رصد تبدیل
بدون اینکه میزان «تبدیل» یعنی تبدیل یک شخص به مشتری را رصد کنید، بررسی عملکرد کمپین تبلیغاتی دشوار است. بهتر است از پلتفرمهایی استفاده کنید که امکان رصد تبلیغات را برای شما فراهم میکنند. اگر برای کسبوکار خودتان و وبسایت مورد نظر تبلیغ میکنید، بهرهگیری از امکانات گوگل آنالیتیکس میتواند بسیار مفید باشد. در این خصوص استفاده از کدهای UTM برای رصد عملکرد تبلیغات کاربرد زیادی خواهد داشت.
بهینهسازی
آزمون و خطا جزء جداییناپذیر تبلیغات پوش نوتیفیکیشن به شمار میآیند و بدون انجام این کار، قادر نخواهید بود سود چندانی از تبلیغات بدست آورید. فرآیندن بهینهسازی کمپینهای پوش نوتیفیکیشن را میتوان به گامهای ساده زیر تقسیم کرد.
- جمعآوری کافی دادهها
- چک کردن قیمتگذاری (bid)
- بهینهسازی تصاویر و صفحات فرود
- بهینهسازی تنظیمات و محل قرارگیری عناصر
- بخشبندی کمپینها بر اساس عملکرد
ترفندهای تبلیغات پوش نوتیفیکیشن
تا این بخش به خوبی میدانیم که تبلیغات پوش نوتیفیکیشن چیست و چگونه کمپینهای مرتبط با آن را راهاندازی کنیم. در ادامه روشهایی را مطرح میکنیم که از طریق آنها به سرعت عملکرد کمپین را افزایش دهید.
قیمتگذاری بالا و بودجه کم
در زمان آزمایش یک کمپین جدید نباید پایینتر از مقدار متوسط «قیمتگذاری» (bid) این کار را شروع کنید. با این کار ترافیک با کیفیت را از دست میدهید. برای اینکه چنین اتفاقی رخ ندهد پیشنهاد میکنیم که مقدار قیمتگذاری را کمی بیش از مقدار متوسط در نظر بگیرید. همچنین بودجه کمی را هم برای این کار اختصاص دهید تا مخارج خود را محدود کرده باشید.
هدف گذاری کاربران جدید
بیشترین بازده به هنگام تبلیغات پوش نوتیفیکیشن زمانی است که کاربری به تازگی برای دریافت آن ثبتنام کرده باشد. مطالعات نشان دادهاند که ارتباطی قوی بین CTR و نرخ تبدیل با کاربران جدید و قدیمی وجود دارد. زمانی که چنین کمپینی را راهاندازی میکنید، در دو روز ابتدایی، نمایش آن را تنها برای کاربران جدید محدود کنید. با این کار، ترافیک بهتری را بدست میآورید. این نکته را در نظر داشته باشید که چنین ویژگی را تنها برخی از شرکتهای خدماتی ارائه میکنند.
جایگزینی تبلیغ
اگر بخواهید عملکرد مناسبی را در طولانی مدت داشته باشید باید تبلیغ خود را به طور مداوم تغییر دهید. البته چنین کاری قدری وقتگیر است و به همین دلیل گاهی اوقات از چشم مارکترها پنهان میماند. با این کار میزان «خستگی از تبلیغات» را کاهش و عملکرد کمپین را افزایش میدهید. پیشنهاد میشود که در هر دوره زمانی ۳-۵ روزه، تبلیغ را تغییر دهید.
استفاده از پیشفرود
«پیشفرودها» (Pre-landers) صفحات بازشوندهای هستند که پیش از صفحه فرود ظاهر میشوند. هدف پیشفرودها آمادهسازی کاربر برای صفحه فرود است تا احتمال «تبدیل» (Convert) کاربر بیشتر شود. استفاده از این پیشفرودها علاوه بر افزایش عملکرد کمپین، دلیل اصلی موفقیت یک کمپین در برابر کمپینی بدون پیشفرود نیز به شمار می آید.
سرعت بارگذاری صفحه
صفحهای با سرعت بارگذاری پایین، نقطه ضعف بسیاری در کمپینهای تبلیغاتی به شمار میآید. در حقیقت، کاربران بیشتر از ۲ یا ۳ ثانیه برای بارگذاری صفحه صبر نمیکنند مخصوصا اگر این صفحه یک تبلیغ باشد.
در مطالعاتی که توسط گوگل انجام شده، بیان شده است که ۵۳ درصد کاربران موبایل بیشتر از ۳ ثانیه برای بارگذاری یک صفحه صبر نمیکنند. این یعنی اگر صفحه فرود شما سرعت پایینی در بارگذاری داشته باشد، در حدود ۵۰ درصد فرصت فروش را از دست دادهاید. علاوه بر این، بهبود سرعت بارگذاری صفحه در نهایت به افزایش ترافیک از گوگل نیز کمک خواهد کرد.
جمعبندی تبلیغات پوش نوتیفیکیشن
با مطالعه این مطلب به طور کامل میدانید که تبلیغات پوش نوتیفیکیشن چیست و با نحوه اجرا و مزایا و معایب آن آشنا هستید. علاوه بر این، میدانید که با چه ترفندهایی عملکرد کمپین تبلیغاتی خود را در روزهای اول افزایش دهید.
یاد گرفتیم که این روش بازاریابی به دلیل قالب جالب توجهی که دارد و گستره کاربران آن، از توجه ویژهای بین مارکترها برخوردار است. علاوه بر این، از آنجایی که این روش از جمله مدلهای ثبتنامی (اشتراکی) است، نرخ کلیک، تبدیل و بازگشت هزینه آن زیاد است.